Szigorít a MOHU 2025. október 1-től

2025. október 1-jétől hatályba léptek a MOHU új általános szerződési feltételei. Bár a lakosság és a vállalatok számára első ránézésre úgy tűnhet, hogy teljesen új előírásokról van szó, a legtöbb szabály már korábban is érvényben volt. A mostani változás fő célja a pontosítás, az átláthatóság növelése és a szankciók egyértelművé tétele.

Ebben a blogbejegyzésben közérthetően összefoglaljuk a legfontosabb módosításokat, és azt, hogy ezek a módosítások milyen hatással lehetnek a mindennapi életünkre.

Nem változik a díj, de szigorúbb lett a szabályozás

Fontos hangsúlyozni, hogy a hulladékszállítás díjai és gyakorlata 2025 októberétől nem változik. A gyűjtés a megszokott módon zajlik tovább, az újdonság inkább az, hogy a MOHU most egyértelműen lefektette: ha valaki nem tartja be a szabályokat, annál a szolgáltató megtagadhatja a szállítást, és pótdíjat is felszámíthat.

Más szóval: a hulladékgazdálkodás szigorúbb keretek közé kerül, a felelősség pedig jobban a használóra hárul. Érdemes tehát jobban odafigyelni.

Mi nem kerülhet a vegyes (azaz kommunális) kukába?

A kommunális gyűjtőedény (a jól ismert fekete/zöld kuka) tartalma kapcsán több tiltás került most a figyelem középpontjába. Ezek pedig a következők:

Tiltott anyagok a vegyes kukában:

  • papír, műanyag, fém, üveg – ezek szelektíven gyűjtendők,
  • építési-bontási hulladék (törmelék, csempe, beton, tégla) – ebben az évben még ingyenesen leadható lakossági mennyiségben a hulladékudvarokon,
  • elektromos és elektronikai eszközök (például háztartási gépek, számítógép-alkatrészek).

Kivételt képez:

  • az ételmaradékkal vagy folyadékkal szennyezett csomagolóanyag,
  • illetve az olyan hulladék, amely a kommunálissal összetapadt, és nem választható szét.

Ez azt jelenti, hogy például egy joghurtos pohár, ha nem tisztítható ki, még mindig mehet a vegyesbe.

Új súlykorlátok a kukákra

A MOHU az új ÁSZF-ben pontosan meghatározta, hogy az egyes méretű edények maximum mennyi hulladékot tartalmazhatnak. Ezek a következők:

Kukaméret Maximális súly
60 liter 15 kg
80 liter 17 kg
120 liter 27 kg
240 liter 50 kg
770 liter 175 kg
1100 liter 250 kg

Mi történik, ha túllépjük a határt?

  • Ha a kuka túl nehéz, vagy ha a fedél nem záródik rendesen, az ürítést megtagadhatják. A szállítási díjat azonban ebben az esetben is meg kell fizetni.
  • A kilógó hulladékot külön szolgáltatásként, pótdíj ellenében viszik el.

Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a kuka teteje nem csukódik le, vagy ha a tartalom a megengedett súly felett van, akkor már nem biztos, hogy elszállítják, vagy ha ez meg is történik, magasabb díj ellenében.

 

A sérült kuka felelőssége

Sokan nem tudják, hogy a kuka állapotáért nem a szolgáltató, hanem a használó felel, kivéve, ha a hiba bizonyíthatóan a szállító hibájából adódott.

  • Ha a kuka törött, repedt vagy hiányzik belőle egy alkatrész, azt 8 napon belül meg kell javítani vagy pótolni.
  • Ha a kuka állapota nem teszi lehetővé az ürítést, a szolgáltató megtagadhatja a szállítást, de a díjat ekkor is kiszámlázza.

Ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni az edények állapotát, különösen a kerekeket és a fedelet.

Mennyire komolyak a szankciók?

Sokan attól tartanak, hogy az új szabályok azonnali pénzbírságokat hoznak. Valójában a MOHU nem rendelkezik bírságkivetési jogkörrel.

A lehetséges következmények az alábbiak lehetnek:

  • a kuka ürítésének megtagadása,
  • pótdíj felszámítása a szabálytalan hulladék, vagy többlet huladék miatt,
  • kellemetlenségek és extra költségek a felhasználónak.

 

Összefoglalva tehát a MOHU 2025. október 1-től hatályos módosításott szaályainak fő üzenete:

  • ne kerüljön tiltott hulladék a vegyes (kommunális) edényzetekbe,
  • ne legyen túlterhelt vagy sérült a kuka,
  • használjuk a szelektív gyűjtési lehetőségeket.

Aki ezeket betartja, annak a változások nem okoznak gondot, ellenben ezek a módosítások segítik a környezetvédelmi célokat és a hulladékgazdálkodási rendszer hatékonyabb működését.

Amennyiben vállalatánál mégis problémát jelent az új szabályok érvényesítése, úgy szívesen segítünk környezetvédelmi megbízotti szolgáltatásunk keretén belül egy hatékonyan működő hulladékgazdálkodási rendszert bevezetni, többe között a dolgozók rendszeres oktatásával, a gyűjtőedények megfelelő feliratozásával, illetve a gyűjtési gyakorlat negyedévenkénti ellenőrzésével.

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

A környezetvédelmi adatszolgáltatásokat vállalkozások tízezreinek szükséges elvégezni. Amelyeknek nehézséget okoz, hogy nem tudják, mely adatszolgáltatást kell elvégezni és hogyan kell azt teljesíteni. Ezért a több éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót csekklistával. Amely hatalmas segítség a teljesítéssel megbízott személy számára.

LAIR LM bevallás újítása

Az éves levegőtisztaság-védelmi bevallásban (LM bevallást) új ellenőrzések jelentek meg, amely segíthetik a hatékonyabb kitöltést.

EHIR RÉSZL ÉV adatcsomag újítása

Az EHIR RÉSZL-ÉV adatcsomag kitöltése szükséges az eddigi EHIR HIR-ÉV adatlap helyett, amelyben több változás is volt.

Milyen előnyökkel jár, ha képzett szakemberre bízod a környezetvédelmi megbízotti feladatokat?

Tapasztalt környezetvédelmi szakemberre érdemes bízni a környezetvédelmi megbízotti feladatok elvégzését, aki hatékony segít a teljesítésben.

Milyen végzettség szükséges a környezetvédelmi megbízott feladatok elvégzéséhez?

A környezetvédelmi megbízott megfelelő végzettségét jogszabály írja elő. Milyen végzettség szükséges? Mi a gyakorlat?